Fandom

Agatha Christie Wiki

The New York Times

342pages on
this wiki
Add New Page
Comments0 Share
The-New-York-Times

Masthead

The New York Times
(NYT) is an American daily newspaper founded and continuously published in New York City since 1851. The New York Times has won 108 Pulitzer Prizes, more than any other news organization.Its website is the most popular American newspaper website, receiving more than 30 million unique visitors per month.

Although the print version of the paper remains the largest local metropolitan newspaper in the United States, it is the third largest newspaper overall, behind The Wall Street Journal and USA Today, and its weekday circulation has fallen since 1990 (as have other newspapers) to fewer than one million copies daily. Nicknamed "the Old Gray Lady", and long regarded within the industry as a national "newspaper of record", The New York Times is owned by The New York Times Company, which also publishes 18 other newspapers including the International Herald Tribune and The Boston Globe. The company's chairman is Arthur Ochs Sulzberger Jr., whose family has controlled the paper since 1896.

The paper's motto, printed in the upper left-hand corner of the front page, is "All the News That's Fit to Print." The New York Times website (NYTimes.com) has the motto "All the News That's Fit to Click,". It is organized into sections: News, Opinions, Business, Arts, Science, Sports, Style, Home, and Features. The New York Times stayed with the eight-column format for several years after most papers switched to six columns, and it was one of the last newspapers to adopt color photography.

HistoryEdit

The New York Times was founded on September 18, 1851, by journalist and politician Henry Jarvis Raymond, who was then a Whig and who would later be the second chairman of the Republican National Committee, and former banker George Jones as the New-York Daily Times. Sold at an original price of one cent per copy, the inaugural edition attempted to address the various speculations on its purpose and positions that preceded its release:

The paper changed its name to The New York Times in 1857. The newspaper was originally published every day except Sunday, but on April 21, 1861, due to the demand for daily coverage of the Civil War, The New York Times, along with other major dailies, started publishing Sunday issues. One of the earliest public controversies in which the paper was involved was the Mortara Affair, an affair that was the object of 20 editorials in The New York Times alone

The paper's influence grew during 1870–71, when it published a series of exposés of Boss Tweed that led to the end of the Tweed Ring's domination of New York's City Hall. In the 1880s, The New York Times transitioned from supporting Republican candidates to becoming politically independent; in 1884, the paper supported Democrat Grover Cleveland in his first presidential election. While this move hurt The New York Times readership, the paper regained most of its lost ground within a few years. The New York Times was acquired by Adolph Ochs, publisher of the Chattanooga Times, in 1896. The following year, he coined the paper's slogan, "All The News That's Fit To Print"; this was a jab at competing papers such as Joseph Pulitzer's New York World and William Randolph Hearst's New York Journal which were known for lurid yellow journalism. Under his guidance, The New York Times achieved international scope, circulation, and reputation. In 1904, The New York Times received the first on-the-spot wireless transmission from a naval battle, a report of the destruction of the Russian fleet at the Battle of Port Arthur in the Yellow Sea from the press-boat Haimun during the Russo-Japanese war. In 1910, the first air delivery of The New York Times to Philadelphia began. The New York Time first trans-Atlantic delivery to London occurred in 1919. In 1920, a "4 A.M. Airplane Edition" was sent by plane to Chicago so it could be in the hands of Republican convention delegates by evening.

In the 1940s, the paper extended its breadth and reach. The crossword began appearing regularly in 1942, and the fashion section in 1946. The New York Times began an international edition in 1946. The international edition stopped publishing in 1967, when The New York Times joined the owners of the New York Herald Tribune and The Washington Post to publish the International Herald Tribune in Paris. The paper bought a classical radio station (WQXR) in 1946. In addition to owning WQXR, the newspaper also formerly owned its AM sister, WQEW (1560 AM). The classical music radio format was simulcast on both frequencies until the early 1990s, when the big-band and standards music format of WNEW-AM (now WBBR) moved from 1130 AM to 1560. The AM radio station changed its call letters from WQXR to WQEW. By the beginning of the 21st century, The New York Times was leasing WQEW to ABC Radio for its Radio Disney format, which continues on 1560 AM. Disney became the owner of WQEW in 2007. On July 14, 2009 it was announced that WQXR was to be sold to WNYC, who on October 8, 2009 moved the station to 105.9 FM and began to operate the station as a non-commercial. The New York Times is third in national circulation, after USA Today and The Wall Street Journal. The newspaper is owned by The New York Times Company, in which descendants of Adolph Ochs, principally the Sulzberger family, maintain a dominant role. In 2009 article circulation dropped 7.3 percent to about 928,000; this is the first time since the 1980s that it has fallen under one million. The paper reported a circulation of 906,100 copies on weekdays and 1,356,800 copies on Sundays. In the New York City metropolitan area, the paper costs $2.50 Monday through Saturday and $5 on Sunday. The New York Times has won 108 Pulitzer Prizes, more than any other newspaper.

In 2009, The New York Times began production of local inserts in regions outside of the New York area. Beginning October 16, 2009, a two-page "Bay Area" insert was added to copies of the Northern California edition on Fridays and Sundays. The New York Times commenced production of a similar Friday and Sunday insert to the Chicago edition on November 20, 2009. The inserts consist of local news, policy, sports, and culture pieces, usually supported by local advertisements.

In addition to its New York City headquarters, The New York Times has 10 news bureaus in New York State, 11 national news bureaus and 26 foreign news bureaus. The New York Times reduced its page width to from on August 6, 2007, adopting the width that has become the U.S. newspaper industry standard.

Because of its steadily declining sales attributed to the rise of online alternative media and social media, The New York Times has been going through a downsizing for several years, offering buyouts to workers and cutting expenses, in common with a general trend among print newsmedia.

The newspaper's first building was located at 113 Nassau Street in New York City. In 1854, it moved to 138 Nassau Street, and in 1858 it moved to 41 Park Row, making it the first newspaper in New York City housed in a building built specifically for its use.

The paper moved its headquarters to the Times Tower, located at1475 Broadway in 1904, in an area called Longacre Square, that was later renamed Times Square in honor of the newspaper. The top of the building -- now known as One Times Square -- is the site of the New Year's Eve tradition of lowering a lighted ball, that was started by the paper. The building is also notable for its electronic news ticker, where headlines crawled around the outside of the building. It is still in use, but is not operated by the New York Times. After nine years in its Times Square tower, the Times had an Annex built at 229 West 43rd Street. After several expansions, the 43rd Street building became the main headquarters of the New York Times in 1960 and the Times Tower on Broadway was sold the following year. It served as the New York Times main printing plant until 1997, when the newspaper opened a state-of-the-art printing plant in the College Point section of the borough of Queens.

A decade later, The New York Times moved its newsroom and businesses headquarters from West 43rd Street to a gleaming new tower at 620 Eighth Avenue between West 40th and 41st Streets, in Manhattan -- directly across Eighth Avenue from the Port Authority Bus Terminal. . The new headquarters for the newspaper, known officially as The New York Times Building but unofficially called the new "Times Tower" by many New Yorkers, is a skyscraper designed by Renzo Piano.

New York Times v. SullivanEdit

The paper's involvement in a 1964 libel case helped bring one of the key United States Supreme Court decisions supporting freedom of the press, New York Times Co. v. Sullivan. In

The Pentagon PapersEdit

In 1971, the Pentagon Papers, a secret United States Department of Defense history of the United States' political and military involvement in the Vietnam War from 1945 to 1971, were given ("leaked") to Neil Sheehan of The New York Times by former State Department official Daniel Ellsberg, with his friend Anthony Russo assisting in copying them. The New York Times began publishing excerpts as a series of articles on June 13. Controversy and lawsuits followed. The papers revealed, among other things, that the government had deliberately expanded its role in the war by conducting air strikes over Laos, raids along the coast of North Vietnam, and offensive actions taken by U.S. Marines well before the public was told about the actions, and while President Lyndon B. Johnson had been promising not to expand the war. The document increased the credibility gap for the U.S. government, and hurt efforts by the Nixon administration to fight the on-going war.

When The New York Times began publishing its series, President Richard Nixon became incensed. His words to National Security Advisor Henry Kissinger included "People have gotta be put to the torch for this sort of thing..." and "Let's get the son-of-a-bitch in jail." After failing to get The New York Times to stop publishing, Attorney General John Mitchell and President Nixon obtained a federal court injunction that The New York Times cease publication of excerpts. The newspaper appealed and the case began working through the court system. On June 18, 1971, The Washington Post began publishing its own series. Ben Bagdikian, a Post editor, had obtained portions of the papers from Ellsberg. That day the Post received a call from the Assistant Attorney General, William Rehnquist, asking them to stop publishing. When the Post refused, the U.S. Justice Department sought another injunction. The U.S. District court judge refused, and the government appealed. On June 26, 1971 the U.S. Supreme Court agreed to take both cases, merging them into New York Times Co. v. United States 403 US 713. On June 30, 1971, the Supreme Court held in a 6–3 decision that the injunctions were unconstitutional prior restraints and that the government had not met the burden of proof required. The justices wrote nine separate opinions, disagreeing on significant substantive issues. While it was generally seen as a victory for those who claim the First Amendment enshrines an absolute right to free speech, many felt it a lukewarm victory, offering little protection for future publishers when claims of national security were at stake.

Discrimination in employmentEdit

Discriminatory practices restricting women in editorial positions were part of the history, correlating with effects on the journalism published at the time. The newspaper's first general woman reporter was Jane Grant, who described her experience afterwards. She wrote, "In the beginning I was charged not to reveal the fact that a female had been hired". Other reporters nicknamed her Fluff and she was subjected to considerable hazing. Because of her gender, promotions were out of the question, according to the then-managing editor. She was there for fifteen years, interrupted by World War I.

In 1935, Anne McCormick wrote to Arthur Hays Sulzberger, "I hope you won't expect me to revert to 'woman's-point-of-view' stuff." Later, she interviewed major political leaders and appears to have had easier access than her colleagues did. Even those who witnessed her in action were unable to explain how she got the interviews she did. Clifton Daniel said, "[After World War II,] I'm sure Adenauer called her up and invited her to lunch. She never had to grovel for an appointment." Covering world leaders' speeches after World War II at the National Press Club was limited to men by a Club rule. When women were eventually allowed in to hear the speeches, they still were not allowed to ask the speakers questions, although men were allowed and did ask, even though some of the women had won Pulitzer Prizes for prior work. Times reporter Maggie Hunter refused to return to the Club after covering one speech on assignment. Nan Robertson's article on the Union Stock Yards, Chicago, was read aloud as anonymous by a professor, who then said, "'It will come as a surprise to you, perhaps, that the reporter is a girl,' he began... [G]asps; amazement in the ranks. 'She had used all her senses, not just her eyes, to convey the smell and feel of the stockyards. She chose a difficult subject, an offensive subject. Her imagery was strong enough to revolt you.'" The New York Times hired Kathleen McLaughlin after ten years at the Chicago Tribune, where "[s]he did a series on maids, going out herself to apply for housekeeping jobs."

OwnershipEdit

The Ochs-Sulzberger family, one of the United States newspaper dynasties, has owned The New York Times since 1896. After the publisher went public in the 1960s, the family continued to exert control through its ownership of the vast majority of Class B voting shares. Class A shareholders are permitted restrictive voting rights while Class B shareholders are allowed open voting rights.

The Ochs-Sulzberger family trust controls roughly 88 percent of the company's class B shares. Any alteration to the dual-class structure must be ratified by six of eight directors who sit on the board of the Ochs-Sulzberger family trust. The Trust board members are Daniel H. Cohen, James M. Cohen, Lynn G. Dolnick, Susan W. Dryfoos, Michael Golden, Eric M. A. Lax, Arthur O. Sulzberger, Jr. and Cathy J. Sulzberger.

Turner Catledge, the top editor at The New York Times for almost two decades, wanted to hide the ownership influence. Arthur Sulzberger routinely wrote memos to his editor, each containing suggestions, instructions, complaints, and orders. When Catledge would receive these memos he would erase the publisher's identity before passing them to his subordinates. Catledge thought that if he removed the publisher's name from the memos it would protect reporters from feeling pressured by the owner.

Carlos Slim loan and investmentEdit

On January 19, 2009, the Times reported that Carlos Slim, Mexican telecommunications magnate and the world's richest person, loaned it $250 million "to help the newspaper company finance its businesses." Since then, Slim has made additional investments in Times stock; according to Reuters, his position as of October 6, 2011, was estimated at over 8.1 percent of Class A shares.

Dual-class sharesEdit

Dual-class structures caught on in the mid-20th century as families such as the Grahams of The Washington Post Company sought to gain access to public capital without losing control. Dow Jones & Co., publisher of The Wall Street Journal, had a similar structure and was controlled by the Bancroft family but was later bought by News Corporation in 2007, which itself is controlled by Rupert Murdoch and his family through a similar dual-class structure.

ContentEdit

SectionsEdit

The newspaper is organized in three sections, including the magazine.

  1. News: Includes International, National, Washington, Business, Technology, Science, Health, Sports, The Metro Section, Education, Weather, and Obituaries.
  2. Opinion: Includes Editorials, Op-Eds and Letters to the Editor.
  3. Features: Includes Arts, Movies, Theatre, Travel, NYC Guide, Dining & Wine, Home & Garden, Fashion & Style, Crossword, The New York Times Book Review, The New York Times Magazine, and Sunday Review.

Some sections, such as Metro, are only found in the editions of the paper distributed in the New York–New Jersey–Connecticut Tri-State Area and not in the national or Washington, D.C. editions. Aside from a weekly roundup of reprints of editorial cartoons from other newspapers, The New York Times does not have its own staff editorial cartoonist, nor does it feature a comics page or Sunday comics section. In September 2008, The New York Times announced that it would be combining certain sections effective October 6, 2008, in editions printed in the New York metropolitan area. The changes folded the Metro Section into the main International / National news section and combined Sports and Business (except Saturday through Monday, when Sports is still printed as a standalone section). This change also included having the name of the Metro section be called New York outside of the Tri-State Area. The presses used by The New York Times allow four sections to be printed simultaneously; as the paper had included more than four sections all days except Saturday, the sections had to be printed separately in an early press run and collated together. The changes will allow The New York Times to print in four sections Monday through Wednesday, in addition to Saturday. The New York Times announcement stated that the number of news pages and employee positions will remain unchanged, with the paper realizing cost savings by cutting overtime expenses. According to Russ Stanton, editor of the Los Angeles Times, a competitor, the newsroom of The New York Times is twice the size of the Los Angeles Times, which currently has a newsroom of 600.

StyleEdit

When referring to people, The New York Times generally uses honorifics, rather than unadorned last names (except in the sports pages, Book Review and Magazine). It stayed with an eight-column format until September 1976, years after other papers had switched to six, and it was one of the last newspapers to adopt color photography, with the first color photograph on the front page appearing on October 16, 1997. In the absence of a major headline, the day's most important story generally appears in the top-right hand column, on the main page. The typefaces used for the headlines are custom variations of Cheltenham. The running text is set at 8.7 point Imperial.

Joining a roster of other major American newspapers in recent years, including USA Today, The Wall Street Journal and The Washington Post, The New York Times announced on July 18, 2006, that it would be narrowing the width of its paper by six inches. In an era of dwindling circulation and significant advertising revenue losses for most print versions of American newspapers, the move, which was also announced would result in a 5 percent reduction in news coverage, would have a target savings of $12 million a year for the paper. The change from the traditional broadsheet style to a more compact 48-inch web width was addressed by both Executive Editor Bill Keller and The New York Times President Scott Heekin-Canedy in memos to the staff. Keller defended the "more reader-friendly" move indicating that in cutting out the "flabby or redundant prose in longer pieces" the reduction would make for a better paper. Similarly, Keller confronted the challenges of covering news with "less room" by proposing more "rigorous editing" and promised an ongoing commitment to "hard-hitting, ground-breaking journalism". The official change went into effect on August 6, 2007.

The New York Times printed a display advertisement on its first page on January 6, 2009, breaking tradition at the paper. The advertisement for CBS was in color and was the entire width of the page. The newspaper promised it would place first-page advertisements on only the lower half of the page.

Reputation and awardsEdit

It maintains bureaus across a large platform of politically and socially important locations. The New York Times has established links regionally with 16 bureaus in New York State, nationally, with 11 bureaus within the United States, and globally, with 26 foreign news bureaus.

The recipient of 108 Pulitzer Prizes, The New York Times won three awards in the 2010 version of the proceedings. Sheri Fink was awarded the best investigative report; given for her piece on the reaction and dedication of a hospital after Hurricane Katrina. Michael Moss was recognised for his contribution to explanatory reporting and ensuing policy, given for his coverage of the trials experienced a young salmonella victim paralysed by E. coli. His article led to significant changes in federal regulation on the matter. Matt Richtel was also credited for his article on the dangerous effects of using a cellphone while driving.

Web presenceEdit

The New York Times has had a strong presence on the Web since 1996, and has been ranked one of the top Web sites. Accessing some articles requires registration, though this could be bypassed in some cases through Times RSS feeds. The website had 555 million pageviews in March 2005. The domain nytimes.com attracted at least 146 million visitors annually by 2008 according to a Compete.com study. The New York Times Web site ranks 59th by number of unique visitors, with over 20 million unique visitors in March 2009 making it the most visited newspaper site with more than twice the number of unique visitors as the next most popular site. Also, nytimes.com produced 22 of the 50 most popular newspaper blogs.

In September 2005, the paper decided to begin subscription-based service for daily columns in a program known as TimesSelect, which encompassed many previously free columns. Until being discontinued two years later, TimesSelect cost $7.95 per month or $49.95 per year, though it was free for print copy subscribers and university students and faculty. To work around this, bloggers often reposted TimesSelect material, and at least one site once compiled links of reprinted material. On September 17, 2007, The New York Times announced that it would stop charging for access to parts of its Web site, effective at midnight the following day, reflecting a growing view in the industry that subscription fees cannot outweigh the potential ad revenue from increased traffic on a free site. In addition to opening almost the entire site to all readers, The New York Times news archives from 1987 to the present are available at no charge, as well as those from 1851 to 1922, which are in the public domain. Access to the Premium Crosswords section continues to require either home delivery or a subscription for $6.95 per month or $39.95 per year. Times columnists including Nicholas Kristof and Thomas Friedman had criticized TimesSelect, with Friedman going so far as to say "I hate it. It pains me enormously because it's cut me off from a lot, a lot of people, especially because I have a lot of people reading me overseas, like in India ... I feel totally cut off from my audience."

The New York Times was made available on the iPhone and iPod Touch in 2008, and on the iPad mobile devices in 2010. It was also the first newspaper to offer a video game as part of its editorial content, Food Import Folly by Persuasive Games. In 2010 reCAPTCHA helped to digitize old editions of The New York Times. In 2012, The New York Times introduced a Chinese-language news site, cn.nytimes.com, with content created by staff based in Shanghai, Beijing and Hong Kong, though the server was placed outside of China to avoid censorship issues.

On October 15, 2012, The News York Times announced they are adding a Portuguese-language news site next year.

Mobile presenceEdit

The Times Reader is a digital version of The New York Times. It was created via a collaboration between the newspaper and Microsoft. Times Reader takes the principles of print journalism and applies them to the technique of online reporting. Times Reader uses a series of technologies developed by Microsoft and their Windows Presentation Foundation team. It was announced in Seattle in April 2006 by Arthur Ochs Sulzberger Jr., Bill Gates, and Tom Bodkin. In 2009 the Times Reader 2.0 was rewritten in Adobe AIR.

In 2008, The New York Times created an app for the iPhone and iPod touch which allowed users to download articles to their mobile device enabling them to read the paper even when they were unable to receive a signal. In April 2010, The New York Times announced it will begin publishing daily content through an iPad app. The New York Times iPad app is ad-supported and available for free without a paid subscription, but translated into a subscription-based model in 2011.

In 2010, the New York Times also launched an App for Android smartphones.

In MoscowEdit

Communication with its Russian readers is a special project of The New York Times launched in February 2008, guided by Clifford J. Levy. Some Times articles covering the broad spectrum of political and social topics in Russia are being translated into Russian and offered for the attention of Russia's bloggers in The New York Times community blog. After that, selected responses of Russian bloggers are being translated into English and published at The New York Times site among comments from English readers.

Reporter resourcesEdit

The website's "Newsroom Navigator" collects online resources for use by reporters and editors. It is maintained by Rich Meislin. Further specific collections are available to cover the subjects of business, politics and health. In 1998 Meislin was editor-in-chief of electronic media at the newspaper.

PricingEdit

Facing falling print advertising revenue and projections of continued decline, a paywall was instituted in 2011 which, as of March, 2012, was modestly successful, garnering several hundred thousand subscriptions and about $100 million in revenue. The paywall was announced on March 17, 2011, that starting on March 28, 2011 (March 17, 2011 for Canada), it would charge frequent readers for access to its online content. Readers would be able to access up to 20 articles each month without charge. (Although beginning in April, 2012, the number of free-access articles was halved to just 10 articles per month.) Any reader who wanted to access more would have to pay for a digital subscription. This plan would allow free access for occasional readers, but produce revenue from "heavy" readers. Depending on the package selected, digital subscriptions rates for four weeks range from $15 to $35. Subscribers to the print edition of the newspaper would get full access without any additional fee. Some content, such as the front page and the section fronts will remain free, as well as the Top News page on mobile apps.

Missed print datesEdit

Due to strikes, the regular edition of The New York Times was not printed during the following periods:

  • December 9, 1962 to March 31, 1963. Only a western edition was printed due to the 1962–63 New York City newspaper strike.
  • September 17, 1965 to October 10, 1965. An international edition was printed, and a weekend edition replaced the Saturday and Sunday papers.
  • August 10, 1978 to November 5, 1978. A multi-union strike shut down the three major New York City newspapers. No editions of The New York Times were printed. Two months into the strike, a parody of The New York Times called Not The New York Times was given out in New York, with contributors such as Carl Bernstein, Christopher Cerf, Tony Hendra and George Plimpton.

No editions were printed on January 2 of 1852–1853 and of 1862–1867. No editions were printed on July 5 of 1861–1865.

Issues over coverageEdit

Political persuasion overallEdit

According to a 2007 survey by Rasmussen Reports of public perceptions of major media outlets, 40% saw the paper as having a liberal slant, 20% no political slant and 11% believe it has a conservative slant. In December 2004, a University of California, Los Angeles study by former fellows of a conservative think tank gave The New York Times a score of 73.7 on a 100 point scale, with 0 being most conservative and 100 being most liberal. The validity of the study has been questioned by various organizations, including the liberal media watchdog group Media Matters for America. In mid-2004, the newspaper's then public editor (ombudsman), Daniel Okrent, wrote an opinion piece in which he said that The New York Times did have a liberal bias in coverage of certain social issues such as permitting gay marriage. He stated that this bias reflected the paper's cosmopolitanism, which arose naturally from its roots as a hometown paper of New York City. Okrent did not comment at length on the issue of bias in coverage of "hard news", such as fiscal policy, foreign policy, or civil liberties, but did state that the paper's coverage of the Iraq war was insufficiently critical of the Bush administration. The New York Times has not endorsed a Republican for president since Dwight D. Eisenhower in 1956.

On nations and ethnicitiesEdit

Iraq WarEdit

A year after the war started The New York Times recognised that some of its articles had not been as rigorous as they should have been, and were insufficiently qualified, frequently overly depending on information from Iraqi exiles desiring regime change. Reporter Judith Miller retired after criticisms that her reporting of the lead-up to the Iraq War was factually inaccurate and overtly favorable to the Bush administration's position, for which The New York Times was forced to apologize. One of Miller's prime sources was Ahmed Chalabi, who after the U.S. occupation became the interim oil minister of Iraq and is now head of the Iraqi Services Committee.

Israel coverageEdit

For its coverage of the Israeli-Palestinian conflict, some have claimed that the paper is pro-Palestinian; and others have claimed that it is pro-Israel. The Israel Lobby and U.S. Foreign Policy, by political science professors John Mearsheimer and Stephen Walt, alleges that The New York Times sometimes criticizes Israeli policies but is not even-handed and is generally pro-Israel. On the other hand, the Simon Wiesenthal Center has criticized The New York Times for printing cartoons regarding the Israeli-Palestinian conflict that were claimed to be anti-Semitic.

Prime Minister of Israel, Benjamin Netanyahu, has rejected a proposal to write an article for the paper on grounds of lack of objectivity. An example presented, where Thomas Friedman commentated that praise awarded to Netanyahu during a speech at congress was "paid for by the Israel lobby", elicited an apology and clarification from its writer.

The New York Times public editor Clark Hoyt concluded in his January 10, 2009, column, "Though the most vociferous supporters of Israel and the Palestinians do not agree, I think The New York Times, largely barred from the battlefield and reporting amid the chaos of war, has tried its best to do a fair, balanced and complete job — and has largely succeeded."

World War IIEdit

On November 14, 2001, in The New York Times 150th anniversary issue, former executive editor Max Frankel wrote that before and during World War II, the Times had maintained a consistent policy to minimize reports on the Holocaust in their news pages. Laurel Leff, associate professor of journalism at Northeastern University, concluded that the newspaper had downplayed the Third Reich targeting of Jews for genocide. Her 2005 book "Buried by the Times" documents the NYT's tendency before, during and after World War II to place deep inside its daily editions the news stories about the ongoing persecution and extermination of Jews, while obscuring in those stories the special impact of the Nazis' crimes on Jews in particular. Professor Leff attributes this dearth in part to the complex personal and political views of the newspaper's Jewish publisher, Arthur Hays Sulzberger, concerning jewishness, anti-semitism, and zionism.

During the war, Times journalist William L. Laurence was "on the payroll of the War Department".

Ethics incidentsEdit

Failure to report famine in UkraineEdit

The Times has been criticized for reporter Walter Duranty's, who served as its Moscow bureau chief from 1922 through 1936, series of stories written in 1931 on the Soviet Union. Duranty won a Pulitzer Prize for his work at that time, however he has been criticized for his denial of widespread famine, most particularly the Ukraine famine in the 1930s. In 2003, after the Pulitzer Board began a renewed inquiry, the Times hired Mark von Hagen, professor of Russian history at Columbia University, to review Duranty's work. Von Hagen found Duranty's reports to be unbalanced and uncritical, and that they far too often gave voice to Stalinist propaganda. In comments to the press he stated, "For the sake of The New York Times' honor, they should take the prize away."

Fashion news articles promoting advertisersEdit

In the mid to late 1950s, "fashion writer[s]... were required to come up every month with articles whose total column-inches reflected the relative advertising strength of every ["department" or "specialty"] store ["assigned" to a writer]... The monitor of all this was... the advertising director [of the Times]... " However, within this requirement, story ideas may have been the reporters' and editors' own.

PlagiarismEdit

In May 2003, Times reporter Jayson Blair was forced to resign from the newspaper after he was caught plagiarizing and fabricating elements of his stories. Some critics contended that Blair's race was a major factor in his hiring and in The New York Times initial reluctance to fire him.

Duke Lacrosse CaseEdit

The New York Times was criticized for largely reporting the prosecutors' version of events in the Duke lacrosse case. Suzanne Smalley of Newsweek criticized The Times for its "credulous" coverage of the charges of rape against Duke lacrosse players. Stuart Taylor, Jr. and KC Johnson, in their book Until Proven Innocent: Political Correctness and the Shameful Injustices of the Duke Lacrosse Rape Case, write: "at the head of the guilt-presuming pack, The New York Times vied in a race to the journalistic bottom with trash-TV talk shows."

Quotes out of contextEdit

In February 2009, a Village Voice music blogger accused the newspaper of using "chintzy, ad-hominem allegations" in an article on British Tamil music artist M.I.A. concerning her activism against the Sinhala-Tamil conflict in Sri Lanka. M.I.A. criticized the paper in January 2010 after a travel piece rated post-conflict Sri Lanka the "#1 place to go in 2010". In June 2010, The New York Times Magazine published a correction on its cover article of M.I.A., acknowledging that the interview conducted by current W editor and then Times Magazine contributor Lynn Hirschberg contained a recontextualization of two quotes. In response to the piece, M.I.A. broadcast Hirschberg's phone number and secret audio recordings from the interview via her Twitter and website.

Online activityEdit

Online content is available through a metered paywall begun in 2011. While one's first ten articles per month are free to read, one must subscribe to read additional articles. There are also mobile applications to access content for various mobile devices, such as Android devices and Apple's iOS platform.

Ad blocker interference detected!


Wikia is a free-to-use site that makes money from advertising. We have a modified experience for viewers using ad blockers

Wikia is not accessible if you’ve made further modifications. Remove the custom ad blocker rule(s) and the page will load as expected.